استفراغ کردن گربه ها

شایع‌ترین علت استفراغ کردن گربه ها بلع مو و یا برخی مواد غیرقابل‌هضم مانند چمن است که باعث تحریک معده می‌شود.

انگل‌های روده‌ای هم ممکن است باعث تحریک معده شوند. سایر علل شایع عبارتند از: پرخوری و غذا خوردن سریع. زمانی که یک بچه‌ گربه غذا می‌خورد و بلافاصله پس از آن شروع به بازی و جست‌وخیز می‌کند به احتمال بسیار زیاد استفراغ می‌کند و این نوع استفراغ بسیار جدی است.

سریع غذا خوردن بچه‌ گربه ممکن است به این دلیل باشد که چند بچه گربه از یک ظرف غذا می‌خورند. بنابراین با جدا کردن ظرف‌های آن‌ها و تغذیه با حجم کم غذا این مشکل از بین می‌رود. اگر گربه‌ای یک یا دوبار استفراغ کند طبیعی است و مشکل جدی وجود ندارد و می‌توان آن را در منزل درمان کرد.

اما استفراغی که به نحوه‌ی غذا خوردن مربوط نباشد، اغلب نشانه‌ای است از یک بیماری عفونی، بیماری کلیوی، بیماری کبدی و یا یک بیماری سیستم عصبی مرکزی. بیماری‌هایی که معمولاً با استفراغ همراه‌اند، معمولاً شامل پان‌لوکوپنی گربه (دیستمپر)، ورم لوزه، گلودرد، بیماری التهابی روده و رحم آلوده (عفونت رحمی حاد) می‌شود.

اگر در گربه‌های جوان علائم دیگری چون تب هم همراه استفراغ باشد ،گربه مشکوک به پان‌لوکوپنی است. اغلب می‌توان با توجه به چگونگی و زمان استفراغ و این‌که آیا تکرار شده یا نه، پراکنده یا مزمن است یا نه، بعد از غذا خوردن بوده و … و با بازرسی استفراغ از نظر وجود خون و مواد خارجی و استفراغ مدفوع و استفراغ جهشی و … به دلیل اصلی استفراغ گربه خود پی ببریم.

استفراغ مداوم:

اگر گربه به طور مداوم استفراغ کرده و مایع کف‌مانندی قی می‌کند ممکن است نشان دهنده‌ی خوردن موادغذایی فاسد، چمن و گلوله‌های مو باشد. بیماری‌های خاصی مانند اسهال عفونی هم باعث تحریک معده می‌شوند.

استفراغ پراکنده:

برخی مواقع گربه به صورت پراکنده در یک دوره‌ی زمانی چند روزه تا چند هفته‌ای استفراغ می‌کند و هیچ رابطه‌ای با وعده‌های غذایی آن ندارد. در این حالت اشتهای گربه ضعیف شده و نگاه آن سرد و بی‌روح می‌شود. در چنین مواقعی گربه مشکوک به بیماری کلیوی یا یک بیماری مزمن مانند گاستریت مزمن، بیماری روده، دیابت و هجوم کرم‌ها است. وجود جسم خارجی در معده می‌تواند دلیل دیگر این نوع استفراغ باشد. گربه‌های مسن‌تر مشکوک به تومور روده و معده هستند و توصیه می شود در اسرع وقت توسط دامپزشک ویزیت شوند.