آیراوت

مشاوره رایگان و پشتیبانی: 02191095293

مشکل گربه پرخاشگر، نحوه ارتباط و حل مشکل

گربه پرخاشگر

روبه‌رو شدن با یک گربه پرخاشگر می‌تواند تجربه‌ی خیلی ترسناکی باشد، چه این گربه، گربه‌ای خیابانی باشد و چه گربه‌ی خانگی خودتان. خوشبختانه قبل از این‌که گربه به‌تان حمله کند، راه‌هایی برای آرام کردنش وجود دارد. اگر گربه‌ی خودتان پرخاشگر است، باید دلیل اصلی این نوع رفتار او را پیدا کنید و بدانید که برای برطرف کردن این رفتار چه می‌توانید بکنید.

در صورت لزوم مداخله کنید

 width=۱. برای پرت کردن حواس گربه، صدایی بلند ایجاد کنید. صدا می‌تواند حواس گربه را پرت کرده و باعث شود رفتار پرخاشگرانه‌‌اش را فراموش کند. می‌توانید بلند دست بزنید، دو تا شیء را به هم بزنید یا حتا زنگی را به صدا درآورید.

  • گربه‌ها ممکن است از صداهای بلند بترسند، بنابراین فقط زمانی این کار را انجام دهید که گربه خشونت‌آمیز و پرخاشگرانه رفتار می‌کند و می‌ترسید که ممکن است به خودتان، کسی دیگر یا حیوانی دیگر صدمه برساند.
  • اگر برای پرت کردن حواس گربه از صدای بلند استفاده می‌کنید، دقت کنید که حتماً گربه برای فرار کردن فضای باز داشته باشد. مطمئناً نمی‌خواهید وقتی گربه جایی گیر افتاده او را بترسانید، چون در این صورت خشن‌تر خواهد شد.

 width=۲. از خودتان دربرابر حمله‌ی احتمالی محافظت کنید. هر چیزی که در دست دارید مثل یک کیف یا کت‌تان را جلوی خودتان بگیرید تا در حد امکان راه او را مسدود کند. با دست‌هاتان جلوی صورت و گردن‌تان را بپوشانید.  به‌سرعت از گربه فاصله بگیرید و دور شوید.

  • فرار کردن معمولاً بهترین راه برای جلوگیری از بروز آسیب‌دیدگی است، ولی ممکن است گربه دنبال‌تان کند. باید بتوانید بدون این‌که گربه را دنبال خودتان بکشانید، از او دور شوید.

 width=۳. در صورت لزوم گربه را از پس گردنش بگیرید. مطمئناً دوست ندارید به گربه دست بزنید ولی اگر مجبور شدید، او را از پس گردنش بگیرید. این کار کمک‌تان می‌کند روی او کنترل پیدا کنید. پس گردن همان قسمت پوست شُلی است که بالای گردن او قرار دارد.

  • اگر چیزی در دست‌تان یا نزدیک‌تان دارید که می‌توانید از آن برای گذاشتن دورتادور گربه استفاده کنید، چیزهایی مثل ژاکت، پتو یا حوله. آن را روی گربه بیندازید تا بتوانید آسیبی که می‌تواند با دندان‌ها و چنگال‌هایش برساند را محدود کنید.

 width=۴. از وسیله‌ای برای جدا کردن دو گربه‌ی پرخاشگر استفاده کنید. به هیچ‌عنوان وارد دعوای دو گربه‌ی پرخاشگر نشوید چون با این کار خودتان را در خطر خراش و گازگرفتگی قرار خواهید داد که خیلی زود ممکن است عفونت کند. بااین‌حال نباید هم اجازه بدهید که دو گربه به جان همدیگر بیفتند. می‌توانید با گذاشتن شیئی بزرگ بین آن دو، مثل یک تخته‌ی بزرگ چوبی یا پلاستیکی یا جعبه، آن‌ها را از هم جدا کنید.

  • اگر به آب دسترسی داشته باشید، می‌توانید روی گربه‌ها آب هم بپاشید. اگر در خانه باشید، بالش هم می‌تواند در این مواقع کمک‌تان کند.

 width=۵. به هیچ‌عنوان سعی نکنید با نوازش کردن گربه آرامش کنید. ممکن است گربه گازتان بگیرد چون این کار شما را مداخله‌ی یک حیوان بزرگ‌تر می‌بیند و تصمیم به دفاع از خودش می‌گیرد. حتا اگر گربه‌ی خودتان باشد، خیلی مهم است که در این مواقع از او دوری کنید.

دور شدن از موقعیت

 width=۱. به هیچ‌عنوان با گربه ارتباط چشمی برقرار نکنید. برای گربه‌ها، بخصوص گربه‌های وحشی، ارتباط چشمی نشانه‌ی خشونت است. این‌کار باعث می‌شود گربه شما را یک تهدید برای خود ببیند. اگر گربه خشن رفتار می‌کند، از گوشه‌ی چشم به او نگاه کنید و مراقبش باشید. width=۲. کمی از گربه فاصله بگیرید که احساس ترس و نگرانی نکند. اگر گربه‌ای احساس کند که در گوشه‌ای گیر افتاده، ممکن است به شما حمله‌ور شود. سعی کنید تا جایی که می‌توانید بین خودتان و گربه فاصله بیندازید. اگر بیرون از خانه‌اید، از محیط دور شوید. اگر در خانه‌اید،  به اتاق دیگری بروید و بگذارید احساس کند تمام آن اتاق برای خودش است.

  • حتا بااین‌که ممکن است نیت خوبی داشته باشید، مثل غذا دادن به گربه، باز هم گربه اگر گوشه‌ای گیر بیفتد به شما حمله خواهد کرد.

 width=۳. نادیده‌اش بگیرید و دور شوید. نادیده گرفتن گربه بهترین کاری است که در اینگونه مواقع می‌توانید انجام دهید، چه گربه خیابانی باشد و چه گربه‌ی خودتان. این‌کار به گربه زمان کافی می‌دهد تا آرام‌تر شود و هر چیزی که ناراحتش کرده را فراموش کند. width=۴. کاری نکنید خانه‌تان پاتوق گربه‌های خیابانی و وحشی پرخاشگر شود. اگر چیزی که این گربه‌ها می‌خواهند در خانه‌ی شما در دسترس‌شان باشد، مثل غذا یا محیط آشنا و جای خواب، مطمئناً خانه‌تان را پاتوق‌شان خواهند کرد. اگر گربه قبلاً در خانه‌تان ادرار کرده باشد، باز هم به آن‌جا برخواهد گشت. به همین دلیل اگر متوجه ادرار او جایی از خانه شدید، به سرعت آن را بشویید و از گذاشتن غذای گربه هم در حیاط خودداری کنید.

  • آمدن گربه‌های خیابانی دیگر، خشونت گربه‌ی خودتان را بالا خواهد برد.
  • دور خانه‌تان حتماً حصاری داشته باشد که گربه نتواند از آن عبور کند.

کم کردن خشونت گربه‌ی خودتان width=

۱. برای کنترل سطح انرژی گربه‌تان، هر روز با او بازی کنید. گربه‌ها با فعالیت و بازی راهی برای تخلیه‌ی انرژی‌شان پیدا کنند. برایش اسباب‌بازی‌هایی بخرید که بتواند دنبال‌شان کند. حداقل روزی یک‌ بار با او بازی کنید.

  • ۲-۳ بار در روز به مدت ۱۰-۱۵ دقیقه با گربه‌تان بازی کنید.
  • انواع مختلفی از اسباب‌بازی را در اختیار او قرار یدهید. دقت کنید که با اسباب‌بازی‌هایی که نخ یا سیم دارند در حضور خودتان بازی کند چون ممکن است آن را بخورد و دچار مشکلات گوارشی شود.
  • اسکرچر و اسباب‌بازی‌هایی که بتواند از آن‌ها بالا و پایین برود برایش خیلی خوب است.

 width=۲. برایش اسپری آرامش‌بخش بخرید. محصولی را انتخاب کنید که حتماً مخصوص گربه‌ها باشد. بعضی از رایحه‌ها گیاهی‌اند و بعضی از آن‌ها از فرومون استفاده می‌کنند که برای گربه‌ها آرامش‌بخش است. می‌توانید این‌ها را در اتاق‌هایی قرار دهید که گربه‌تان بیشتر در آن‌ها رفت‌وآمد می‌کند، مخصوصاً محیط‌هایی که گربه معمولاً در آن خشن و پرخاشگر می‌شود. width=۳. با دادن تشویقی به گربه‌تان در زمانی که آرام است او را به این کار تشویق کنید. وقتی آرام است به او تشویقی بدهید و نوازشش کنید. وقتی گربه به شما اجازه می‌دهد نوازشش کنید، به او تشویقی بدهید. اگر احساس کردید دوباره می‌خواهد پرخاشگر شود با دادن یک تشویقی دوباره آرامش کنید. به‌مرور زمان گربه بین نوازش و تشویقی ارتباط معنایی ایجاد خواهد کرد.

  • اگر پرخاشگر شد، از او دور شوید و دوباره وقتی آرام شد پیشش بروید.

 width=۴. محیطی برای مخفی شدن در اختیارش قرار دهید. گربه‌ها علاقه‌ی زیادی به پنهان شدن دارند، چه زیر مبل باشد، چه داخل یک کارتن بزرگ یا هر جای دیگر. گربه‌تان به محیطی برای ریلکس کردن و احساس امنیت نیاز دارد. در غیراینصورت استرس می‌گیرد و ممکن است وحشی و پرخاشگر شود.

  • گذاشتن یک جای‌خواب گربه در گوشه‌ای از یک اتاق تاریک هم گزینه‌ی خوبی است. درخت گربه که سوراخت سنبه‌های زیاد داشته باشد یا یک جعبه بزرگ هم می‌تواند کمکش کند.
  • اگر چند گربه دارید، حتماً برای هر کدام یک محیط امن مشخص تهیه کنید.

 width=۵. اگر بیشتر از یک گربه دارید، اختلاف بین‌شان را برطرف کنید. در خانه‌هایی که بیشتر از یک گربه وجود دارد، دعوا کردن امری طبیعی است. برای بازی کردن با هر گربه وقت بگذارید تا دلیلی برای حسادت‌شان وجود نداشته باشد، با درست کردن فضایی امن و راحت برای هر کدام احتمال خشن و پرخاشگر شدن‌شان را پایین می‌آورید.

  • به هر گربه در فضایی جداگانه غذا بدهید.
  • هر گربه باید ظرف غذا، آب و جای‌خواب خودش را داشته باشد.
  • هر گربه باید درخت و اسکرچر مخصوص خودش را داشته باشد.
  • برای هر کدام اسباب‌بازی جداگانه بخرید.
  • محل بازی‌شان را طوری تعیین کنید که بدون اینکه مجبور به بازی با همدیگر باشند بتوانند فعالیت کنند.

 width=۶. گربه را به‌خاطر رفتار پرخاشگرانه تنبیه نکنید. این‌کار نه‌تنها از نظر اخلاقی درست نیست، بلکه به گربه‌تان یاد می‌دهد خشن‌تر شود. اگر گربه‌ای پرخاشگر است، بهترین روش این است که توجه نشان ندهید. این به او نشان می‌دهد که شما تحمل رفتار پرخاشگرانه‌اش را ندارید. width=۷. گربه‌تان را پیش دامپزشک ببرید. دامپزشک می‌واند مشکلات جسمانی مثل آسیب‌دیدگی یا بیماری که ممکن است باعث خشونت گربه‌تان شده را پیدا کند. در بعضی موارد پرخاشگری حاد یا ترس، دکتر برای گربه‌تان دارو هم برای آرام‌ کردنش تجویز خواهد کرد.

  • درمورد علت این خشونت و پرخاشگری از دامپزشک سؤال کنید.
  • آماده باشید که بتوانید برای دامپزشک درمورد نحوه‌ی زندگی کردن گربه‌تان توضیح دهید. مثلاً اگر به‌تازگی نقل‌مکان کرده باشید، گربه‌ی جدیدی به خانه آورده باشید، مشکلات خانوادگی و از این قبیل. گربه ممکن است در حال واکنش دادن به تغییری باشد که در زندگی‌اش ایجاد شده است.

 

تشخیص نشانه‌های خشونت

 width=

۱. گوش‌هایش را صاف کرده و به پشت می‌دهد.

 width=

۲. پشتش را خم می‌کند و قوس می‌دهد تا بزرگ‌تر و تهدیدآمیزتر دیده شود. این نشان می‌دهد که خودش را دارد برای حمله آماده می‌کند.

 width=

۳. مردمک‌های چشمش را یا گشاد یا جمع می‌کند. در هر دو حالت باید از گربه دور شوید.

دقت کنید برای دیدن چشم‌های گربه به‌ش نزدیک نشوید. اگر فکر می‌کنید گربه پرخاشگر است از او دور شوید. width=

۴. دمش را صاف می‌کند و رو به بالا سیخ نگه می‌دارد.

 

نکات

– بهترین راه برای متوقف کردن یک گربه‌ی پرخاشگر، دور شدن از اوست. – یادتان باشد، گربه به‌خاطر اینکه بدجنس و زذل است نیست که پرخاشگری می‌کند. ممکن است ترسیده باشد، آسیب دیده باشد یا مورد آزار و اذیت قرار گرفته باشد نباید او را تنبیه کنید.

هشدارها

– اگر لازم است به یک گربه‌ی پرخاشگر نزدیک‌ شوید، حتماً لباس محافظ مثل دستکش و شلوار بلند بپوشید تا از بروز آسیب‌دیدگی جلوگیری شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید بستن