آیراوت

مشاوره رایگان و پشتیبانی: 02191095293

قارچ در گربه های خانگی

قارچ در گربه

راه تشخیص قارچ در گربه های خانگی (درماتوفیتی)، برداشتن نمونه از پوست و موی محل درگیر و كشت دادن آن است. برای انجام این آزمایش ساده، مقادیری از موهای قسمت آسیب‌دیده پوست به وسیله یک مسواك یک‌ بار مصرف یا به وسیله یک پنس برداشته و داخل ظروف مخصوص كه حاوی مواد مغذی برای رشد این نوع قارچ‌ها است (محیط كشت) گذاشته می‌شود.

اگر پس از مدتی (معمولا ۱۴-۵ روز) درماتوفیت در محیط رشد كند، آن‌وقت مشخص می‌شود كه حیوان مبتلا به این بیماری است. اگر درماتوفیت رشد نكرد، بیماری‌های دیگر باید مد نظر قرار گرفته شوند. با مشاهده میكروسكوپی قارچ‌های رشدكرده بر روی محیط كشت، دامپزشک حتی می‌تواند به نوع درماتوفیت مسئول ایجاد بیماری نیز پی ببرد.

زندگی با حیوان مبتلا به درماتوفیت

میكروسپوروم كنیس، مسری‌ترین نوع از قارچ‌های درماتوفیتی است. برای ریشه‌كن کردن این بیماری می‌بایست تمام حیوانات مبتلا را درمان کرد و محیط ضدعفونی شود تا بیماری به انسان یا دیگر حیوانات سالم انتقال پیدا نكند. درماتوفیت‌های قرارگرفته بر روی پوست و موی حیوان می‌توانند تا چند هفته بعد از ریزش مو نیز زنده بمانند و باعث انتقال بیماری شوند. از آنجایی‌كه گربه‌ها می‌توانند بدون نشان دادن علائمی از خود  باعث انتقال بیماری شوند، تمام آن‌هایی‌كه به نظر سالم می‌رسند هم بهتر است مورد ازمایش قرار گرفته و در صورت ابتلا تحت درمان قرار بگیرند. حیوانات مبتلا می‌بایست از دیگر حیوانات و انسان‌ها (مخصوصا افراد مبتلا به ایدز یا تحت شیمی‌درمانی) جدا نگه داشته شوند. اگر حیوان شما به نوع میكروسپورم ژیپسیوم یا تریكوفیتون منتاگروفیس مبتلا شده، می بایست از در معرض قرار دادن سگ یا گربه در برابر خاک آلوده یا جوندگان جلوگیری شود.

درمان قارچ در گربه های خانگی

اغلب حیواناتی كه به نوع ملایم مبتلا شده‌اند حتی بدون این‌که تحت درمان قرار گیرند، خود به خود بهبود پیدا می‌كنند. با این حال برای سرعت بخشیدن به روند بهبودی و جلوگیری از انتشار بیماری به انسان یا دیگر حیوانات، درمان می‌بایست انجام بگیرد. اولین اقدام برای درمان، كوتاه نمودن موهای حیوان است. موهای كوتاه‌شده می‌بایست به طور مناسبی دور ریخته شوند تا از انتقال بیماری جلوگیری شود. استفاده از شامپوهای ضد قارچ بر روی موی كوتاه‌شده بسیار موثرتر از موهای بلند است. استفاده از پماد مخصوص طبق دستور پزشک و قرص‌های تقويت سيستم ايمنى. محل زندگی حیوان مبتلا می‌بایست به طور مرتب ضدعفونی و جاروبرقی کشیده شده تا از انتشار بیماری جلوگیری شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید بستن