علائم بیماری کلیه در گربه ها

بیماری کلیه در گربه ها

بیماری کلیه در گربه ها ، یا نتیجه عامل ارثی و ژنتیکی هستند یا بر اثر فرآیندهای بیماری دیگری که بر رشد کلیه قبل از تولد یا مدت کوتاهی بعد از تولد اثر می گذارد، به وجود می آیند. بیشتر مبتلایان به این بیماری در زمان تشخیص کمتر از ۵ سال سن دارند.

بیماری های مادرزادی و پیشرفته کلیوی بخشی از گروه بیماری هایی است که در آن عملکرد طبیعی کلیه دچار اختلال می شود، یا اینکه شکل ظاهری کلیه به حالتی غیر عادی تبدیل می شود، ممکن است گاهی هر دو این وضعیت باهم ظاهر شوند.

علائم بیماری کلیه در گربه ها

• بی اشتهایی
  • کمبود انرژی
  • ادرار بیش از حد
  • تشنگی مفرط
  • از دست دادن وزن
  • بزرگ شدن شکم
  • ادرار خونی
  • شکم درد
  • تجمع مایع زیر پوست

انواع بیماری های کلیوی در گربه ها

• عدم تشکیل کلیه
  • کامل نشدن یک یا هر دو کلیه
  • بزرگ شدن غیر عادی کلیه (دیسپلازی کلیوی)
  • جابجایی یک یا دو کلیه (اکوپومی کلیوی)
  • گلومرولوپاتی (بیماری عروق خونی کوچک در واحد عملکرد کلیه)
  • بیماری کلیوی گربه شامل لوله ها و فضاهای بافتی
  • بیماری پلی کیستیک کلیه که با تشکیل کیست های متعدد در اندازه های متغیر تشخیص داده می شود.
  • تجمع عروق خونی کوچک در کلیه ها که باعث ناهنجاری عروق خونی متعدد در کلیه ها و سایر اندام ها می شود.
  • آمیلوئیروسیس کلیه، یک گروه از شرایط با علل مختلف که باعث می شود پروتئین نامحلول ذخیره در سلول ها و بافت ها دفع شود.
  • نفروبالستوما، تومور مادرزادی کلیوی
  • سندرم فانکنی، یک اختلال در عملکرد عمومی شامل لوله های کلیه که با اختلال در جذب تشخیص داده می شود.
  • وجود گلوکز در ادرار که ناشی از بیماری اولیه کلیه است.
  • سیستنوریا، دفع بیش از حد سیستین (نوعی اسید آمینه) در ادرار
  • زانتینوریا، دفع بیش از حد زانتین در ادرار
  • دفع بیش از حد اسید اوریک، سدیم، اوره، آمونیوم اوره در ادرار
  • هایپروکسالوریا اولیه، اختلالی با سطح بالای اسید اگزالیک یا اگزالات در ادرار
  • دیابت مادرزادی، اختلال در توانایی تصفیه کلیه، ناشی از کاهش واکنش هورمون آنتی دیورتیک که باعث تولید بیش از حد ادرار می شود.

علل بیماری کلیه در گربه ها

• ارثی
  • عوامل عفونی که ممکن است باعث دیسپلازی کلیوی شوند.
  • ویروس گربه ای پنلوکوپنیا
  • داروها
  • عوامل غذایی

تشخیص بیماری کلیه در گربه ها

دامپزشک یک معاینه فیزیکی کامل از گربه انجام خواهد داد و همچنین علائم پس زمینه های موجود و هر حادثه ای را که ممکن است منجر به این وضعیت شود، در نظر خواهد گرفت. شما باید یک شرح حال کامل شامل وضعیت سلامتی گربه خود، شروع علائم و هرگونه اطلاعات راجع به سابقه خانوادگی گربه ای که دارید را در اختیار دامپزشک قرار دهید. دامپزشک آزمایش کامل خون، پنل الکترولیت و آزمایش ادرار را تجویز خواهد کرد. برای تشخیص و شناسایی بیماری کلیوی در گربه، عکسبرداری شکمی، سونوگرافی شکمی و سی تی اسکن انجام می شود. برخی از آزمایشات ژنتیکی وجود دارند که جهش های ژنتیکی خاصی را در رابطه با بیماری کلیوی پلی کیستیک در نژاد پرشین یا نژادهای مشتق از پرشین را نشان می دهند.

درمان بیماری کلیه در گربه

درمان برای بیماران مبتلا به اختلالات کلیوی اغلب حمایتی یا به صورت درمان علائم است. جدا از پیوند کلیه، هیچ درمانی برای بیماری کلیوی پیشرفته یا مادرزادی وجود ندارد. گربه های با فشار خون بالا باید یک رژیم غذایی کم نمک داشته باشند و گربه های مبتلا به نارسایی کلیه گربه مزمن باید مصرف فسفر و پروتئین شان به شدت محدود شود.

زندگی و مدیریت بیماری کلیه در گربه ها

دامپزشک یک جدول پیگیری برای نظارت بر میزان پیشرفت بیماری کلیه گربه تان ایجاد خواهد کرد. حیوانات مبتلا به بیماری کلیوی پیشرفته یا مادرزادی اصولا نباید پرورش داده شوند، اما در این شرایط عقیم کردن آنها به شدت توصیه می شود.