سیر و پیاز در رژیم غذایی سگ

سیر و پیاز در رژیم غذایی سگ یکی از غذاهای ممنوعه برای سگ ها و حیوانات خانگی می باشد که حتی الامکان باید دور از دسترس آنها نگهداری شود.

تغذیه ی حیوانات خانگی نقش اساسی در سلامت و شادابی آنها خواهد داشت. برخی غذاها بر خلاف طعم لذیذو فوائد فراوانی که برای انسانها دارند برای سگ ها بسیار خطرناک هستند.

آیا سیر و پیاز برای سگ شما مضر است؟

سیر و پیاز ممکن است جزو اصلی غذاهای مورد علاقه شما و حتی بعضی از غذاهایی که با سگ خود به اشتراک می گذارید باشد. اما دادن سیر و پیاز به سگ خانگی تان می تواند باعث مشکلات شدید پوستی و حتی در موارد شدید منجر به مرگ شود.

چرا پیاز و سیر برای سگ ها مضر است؟

دکتر Ann Hohenhaus, پزشک کارکنان مرکز پزشکی حیوانات نیویورک می گوید: هر عضو از خانواده پیاز، سیر، تره فرنگی  و پیازچه معمولی حاوی اِن-پروپیل دی سولفید است که سبب آسیب به گلبول های قرمز یعنی همان هموگلوبین می شود. این نوع آسیب می تواند باعث پارگی گلبول های قرمز و خونریزی شدید و منجر به بیماری همولیز شود. بیماری همولیز در سگ خانگی شما منجر به کم خونی وتغییر رنگ ادراربه  رنگ قرمز یا قهوه ای خواهد شد.

سیر یا پیاز چقدر برای سگ ها سمی است؟

مصرف حداقل ۱۵ تا ۳۰ گرم سیر و پیاز در سگها منجر به تغییرات مهم از جمله خونریزی خواهد شد. بنابراین مقدار کمی از سیر و پیاز به صورت خام، پخته و پودری می تواند سگ خانگی شما را بیمار کند. پیاز و سیر همچنین می توانند در صورت خوردن مقادیر کمتری در مدت زمان طولانی باعث کم خونی سگ شما شوند. علاوه بر این، مصرف مکمل های غذایی یا مواد غذایی حاوی سیر و پیاز نیز می تواند برای سگ ها و گربه ها به طور بالقوه سمی باشد.

علائم مسمومیت با سیر و پیاز در سگ ها

توجه به این نکته مهم است که علائم ممکن است چندین روز طول بکشد تا حیوان خانگی شما دچار علائم بالینی شود. علائم این بیماری می تواند شامل استفراغ و اسهال، همراه با علائم کم خونی – تنگی نفس، بی حالی، کمرنگی، تنفس سریع و یا ضربان قلب بالا باشد. حیوان خانگی شما همچنین می تواند دردهای شکمی داشته باشد و ادرارش دچار تغییر رنگ شود. در صورت بروز هر یک از این حتما با دامپزشک خود مشورت کنید.

نکته

توصیه می شود سیر و یا پیاز را حتی الامکان دور از دسترس حیوان خانگی خود قرار دهید.