آیراوت

دفتر تهران: 02191095293

3 روش شناخت زبان بدن خرگوش‌

زبان بدن خرگوش‌

گاهی باید به زبان بدن خرگوش‌تان توجه داشته باشید تا بفهمید چه می‌خواهد به شما بگوید.

خرگوش‌ها حیواناتی برون‌گرا هستند و از ویژگی‌های بارزشان گوش‌های شُل و نرم است که یاز آن برای بیان احساسات‌شان استفاده می‌کنند. بعضی از حالت‌ها مثل عقب بردن گوش‌ها می‌تواند معنی‌های مختلف داشته باشد.

روش ۱: شناخت نشانه‌های خوشحالی

 width=۱. خرگوش خوشحال را از عقب کشیدن گوش‌هایش بشناسید. وقتی خرگوش‌تان طوری گوش‌هایش را عقب می‌کشد که از پشت به هم می‌رسند، یعنی راضی و خوشحال و در حال استراحت است.

  • اگر خرگوش‌تان گوش‌هایش را عقب کشیده باشد اما گوش‌ها به هم نرسند، می‌تواند نشانه‌ی این باشد که ترسیده است. با دقت کردن به بقیه‌ی نشانه‌های زبان بدن خرگوش‌تان می‌توانید بفهمید که در حال استراحت است یا اضطراب دارد. اگر چشم‌های خرگوش‌تان نیمه‌باز بوده و دراز کشیده باد، احتمالاً خوشحال است. اما اگر در حال غُرغُر کردن است، یعنی عصبانی است و ترسیده.

 width=۲. خرگوش خسته را از کمی پایین افتادن گوش‌هایش بشناسید. خرگوش‌تان وسط ورزش و بازی استراحت، احتمالاً گوش‌هایش به جای اینکه پایین بیندازد، صاف به عقب می‌برد. این حالت نشانه‌ی ریلکس‌ کردن‌شان است و به این معنی است که خرگوش‌تان می‌خواهد قبل از بر برگشتن به بازی کمی استراحت کند. width=۳. خرگوش هیجان‌زده را از تکان دادن گوش‌ها و پریدنش بشناسید. اگر خرگوش‌تان گوش‌هایش را تکان می‌دهد و بالا و پایین می‌پرد، یعنی از چیزی هیجان‌زده است. معمولاً این حرکت دعوت به بازی است. گاهی وقت‌ها هم ممکن است برای این‌که غذایش را آورده‌اید هیجان‌زده شده باشد.

روش ۲: شناخت سیگنال‌های جلب‌توجه

 width=۱. وقتی خرگوش گوش‌هایش را بالا می‌دهد، یعنی غذا می‌خواهد. خرگوش ها در زمان هوشیاری معمولاً روی پاهای عقبی‌شان می‌نشینند و دماغ و گوش‌هاشان را به سمت بالا می‌دهند. خرگوش‌های خانگی معمولاً وقتی می‌خواهند توجه صاحب‌شان را جلب کنند که به‌شان غذا بدهد این کار را می‌کنند.

  • خرگوش‌ها در گدایی غذا می‌توانند از سگ‌ها هم بدتر باشند! با دیدن این رفتارها از خرگوش تان از دادن غذا یا تشویقی به او خودداری کنید.

 width=۲. اگر خرگوش‌تان گوش‌هایش را می‌لرزاند ممکن است مشکل گوش داشته باشد. اگر خرگوش‌تان گوش‌هایش را می‌لرزاند و بعد شروع به ناخن کشیدن روی آن می‌کند، احتمالاً می‌خواهد چیزی را از گوشش بیرون بیاورد. بیشتر اوقات چیزی جز موی رشد کرده توی گوشش نیست که اذیتش کرده است. بااین‌حال اگر خرگوش‌تان این کار را زیاد تکرار کرد، ممکن است کنه گرفته باشد. width=۳. به تفاوت خرگوش در حال استراحت و خرگوشی که ترسیده دقت کنید. اگر خرگوش‌تان گوش‌هایش را در حالت استراحت روی سرش گذاشته ولی گوش‌ها از عقب به هم نرسیده است، یعنی از چیزی ترسیده و این وضعیت حالت استراحت را نشان نمی‌دهد. اگر خرگوش‌تان ترسیده باشد، چشم‌هایش برآمده و دندان‌هایش نمایان می‌شود. همچنین پاهایش را هم روی زمین می‌کوبد.

روش ۳: شناخت ارتباط خرگوش با محیطش

 width=۱. خرگوش هوشیار گوش‌هایش را سیخ بالا می‌برد یا به هم می‌پیچاند. اگر گوش‌های خرگوش‌تان حالت ایستاده داشته یا به هم بپیچند، یعنی با دقت در حال گوش دادن به محیط اطراف است. این یعنی کاملاً هوشیار و متوجه چیزی در محیط اطرافش است. width=۲. خرگوش نیمه‌-هوشیار یک گوشش را بالا می‌برد و یکی را پایین می‌اندازد. وقتی یکی از گوش‌های خرگوش‌تان سیخ بالا رفته و آن یکی پایین افتاده، یعنی در محیط اطرافش به دنبال صداست ولی در عین حال در حال استراحت هم هست. خرگوش‌هایی که در حال استراحت زیر آفتاب هستند معمولاً این وضعیت را دارند. width=۳. خرگوش کنجکاو گوش‌هایش را جلو می‌برد. وقتی چیزی برای خرگوش‌ها جالب است معمولاً روی چهار پای‌شان می‌ایستند و دُم و سرشان را به سمت بیرون می‌دهند. دماغ و گوش‌هاشان  به سمت جلو کشیده می شود و دنبال این‌اند که چه چیزی روبه رویشان قرار گرفته است.

سؤال و جواب‌های متداول زبان بدن خرگوش‌

سؤال: قبلاً خرگوشم اجازه می‌داد نوازشش کنم، دراز می‌کشید و پاهایش را باز می‌کرد و کل بدنش را ریلکس می‌کرد. یک روز باید ناخن‌هایش را کوتاه می‌کردیم و خودش دوست نداشت. وقتی کارمان تمام شد، گذاشتمش زمین ولی از آن به بعد دیگر اجازه نمی‌داد نوازشش کنیم. چکار باید بکنم؟

جواب: این رفتار کاملاً طبیعی است و باید بتوانید اعتمادش را دوباره جلب کنید. اجازه دهید خودش سمت‌تان بیاید و وقتی هم که می‌خواهی حمامش کنید یا ناخن‌هایش را بگیرید، بگذارید کس دیگری بلندش کند و به این ترتیب می‌فهمد که شما به او آسیبی نمی‌رسانید.

سؤال: گوش‌های خرگوش من مثل کارتون‌ها خمیده است. چرا؟

جواب: گوش هر خرگوش یک شکل است. اگر فکر می‌کنید گوش‌هایش مشکلی دارد، او را برای چکاپ پیش دامپزشک ببرید.

سؤال: من دو سال است که خرگوشم را دارم اما وقتی می‌خواهم لمسش کنم، به‌شدت می‌ترسد. چه باید بکنم؟

جواب: باید وقت بیشتری با او بگذرانید. ببریدش بیرون تو محوطه‌ای که محصور باشد و با او بازی کنید. اگر گاز نمی‌گیرد بیشتر در بغل‌تان نگه‌ش دارید. باید به طریقی اعتمادش را جلب کنید. می‌توانید از تشویقی هم استفاده کنید. معمولاً  وقتی خرگوش حواسش به خوردن پرت است، اجازه می‌دهد نوازشش کنید. اگر باز هم نگذاشت ممکن است در ترس از شکار شدن باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید بستن