بیماری لثه در گربه ها

بیماری لثه در گربه ها، یک بیماری التهابی است که ساختار برخی یا تمامی دندان ها را تحت تاثیر قرار می دهد. امروزه این بیماری یکی از موارد شایع در بین گربه هاست. اگر ذرات غذا و باکتری ها در امتداد لثه جمع شوند ایجاد پلاک می کنند که در صورت ترکیب شدن با بزاق دهان و مواد معدنی تبدیل به سنگ می شوند. این وضعیت باعث تحریک لثه و التهاب و در نهایت ورم لثه می شود. بیماری لثه گربه با قرمز شدن لثه ها در بین دندان ها به عنوان اولین مرحله از پریودنتال ظاهر می شود. بعد از یک دوره طولانی جرم ایجاد شده در زیر لثه ها باعث جدا شدن دندان از لثه می شود. فضای ایجاد شده زیر دندان محلی برای رشد باکتری است. هنگامی که این اتفاق می افتد، گربه دچار یک بیماری پریودنتال برگشت ناپذیر می شود. این بیماری معمولا موجب از دست رفتن استخوان، تخریب بافت و ایجاد عفونت در حفره های ایجاد شده بین دندان و لثه می شود. این بیماری هم در گربه ها و هم در سگ ها در هر سنی دیده می شود، اما بیشتر در بین حیوانات پیرتر شایع است.

علائم و انواع بیماری پریودنتال در گربه ها

بیماری پریودنتال عموما با التهاب یک دندان شروع می شود و اگر درمان نشود، پیشرفت می کند. در مرحله اول، التهاب در یک یا چند دندان با ورم لثه ظاهر می شود و هیچ گونه جدایی بین لثه و دندان وجود ندارد. در مرحله دوم، ۲۵% از بافت لثه از دندان جدا می شود، در مرحله سوم، ۲۵ تا ۳۰% و در مرحله چهارم که پریودنتال پیشرفته نامیده می شود، بیش از ۵۰% لثه از دندان جدا می شود. در پیشرفته ترین مرحله معمولا لثه تحلیل می رود  و ریشه دندان ها پیدا می شود.

علل بیماری لثه در گربه ها

بیماری پریودنتال به علل مختلفی از جمله باکتری های Poptostreptococcus، Actinomyces و Porphyromonas ایجاد می شود.

تشخیص بیماری لثه در گربه ها

تشخیص بیماری پریودنتال شامل روش های  مختلفی است. اگر در معاینات معلوم شود که بیش از یک میلی متر فاصله بین لثه و دندان وجود دارد، گربه مشکوک به ابتلا به این بیماری است.

عکسبرداری در تشخیص این بیماری از موارد بسیار مهم است، زیرا بیش از ۶۰% از علائم در زیر خط لثه پنهان هستند. عکسبرداری در مراحل اولیه شدت بیماری را نشان می دهد. در مراحل پیشرفته تر میزان از دست رفتن استخوان اطراف ریشه را نیز نشان می دهد.

درمان بیماری پریودنتال در گربه ها

درمان ویژه پریودنتال بستگی به سطح پیشرفت این بیماری دارد. در مراحل اولیه، درمان شامل تمرکز بر روی کنترل پلاک و جلوگیری از تجمع آن است. برای این امر باید از مسواک زدن روزانه، استفاده از فلوراید مجاز برای حیوانات و تمیز کردن دندان ها به صورت حرفه ای استفاده کنید.

در مراحل دوم و سوم، درمان شامل تمیز کردن فضای ایجاد شده بین لثه و دندان و استفاده از ژل آنتی بیوتیک برای جوان سازی بافت و کاهش فضای ایجاد شده می شود.

در مراحل پیشرفته تر، استفاده از روش های جایگزینی استخوان، جراحی لثه و بازسازی بافت ممکن است ضروری باشد.

زندگی و مدیریت بیماری لثه در گربه ها

ادامه روند درمان پس از تشخیص عمدتا شامل مراقبت های دهان و دندان، معاینه به صورت هفتگی، فصلی و یا دوبار در سال می شود. بهترین روش برای به حداقل رساندن اثرات نامطلوب ناشی از بیماری تشخیص زود هنگام و انجام درمان موثر و مناسب است.

پیشگیری بیماری لثه در گربه ها

بهترین پیشگیری حفظ بهداشت دهان، مسواک زدن منظم و تمیز کردن لثه و دندان های گربه است.