آیراوت

مشاوره رایگان و پشتیبانی: 02191095293

آموزش ورزش دادن به همستر ها

ورزش دادن به همستر

در این مقاله آیراوت به چند روش سرگرم‌کننده برای ورزش دادن به همسترتان اشاره میکنیم.

همسترها هم درست مثل شما به ورزش کردن نیاز دارند. بخش مهمی از حفظ سلامت همسترتان این است که فرصت‌های کافی برای ورزش کردن و تشویق کردنش به کنجکاوی فراهم کنید.

بخش ۱: ورزش دادن به همسترها

 width=۱- قفسی با چرخ‌وفلک همستر تهیه کنید. زمانی که همستر پای خود را داخل این چرخ‌وفلک می‌گذارد، چرخ شروع به حرکت می‌کند و باعث می‌شود که همستر مجبور به دویدن شود تا چرخ به حرکت خود ادامه دهد. توصیه می‌شود برای انتخاب چرخ‌وفلک همستر به موارد زیر توجه کنید:

  • از محکم بودن چرخ‌وفلک اطمینان حاصل کنید. اگر همستر شما عادت به جویدن همه‌چیز دارد، چرخ‌وفلک فلزی بهترین انتخاب است. هرگز از چرخ‌های دارای شکاف استفاده نکنید – این چرخ‌ها می‌تواند آسیب جدی ایجاد کند زیرا ممکن است پاهاشان بین شکاف‌ها یا میله‌ها گیر کنند.
  • چرخ را از نظر اندازه بررسی کنید. همسترهای سوری/طلایی به چرخ‌وفلک‌هایی نیاز دارند که حداقل ۲۰ سانتی‌متر قطر داشته باشند، هرچند اگر چرخ‌وفلک با اندازه مثبت ۲۵ سانتی‌متر برای‌شان تهیه کنید، تا آخر عمرشان استفاده خواهند کرد. همسترهای کوتوله به چرخ‌وفلکی با قطر دست‌کم ۱۶ سانتی‌متر نیاز دارند. چرخ‌وفلک‌های خیلی کوچک می‌توانند باعث مشکلات شدید کمر شوند و معمولاً باعث می‌شود همستر از آن‌ استفاده نکند و خیلی زود خسته شود.
  • به‌هیچ‌عنوان چرخ‌وفلک را در قفسی که در آن همستر شیرده هست، قرار ندهید؛ مادر ممکن است علاقه خود را به بچه‌های خود از دست بدهد، و بچه‌همسترها هم ممکن است سعی کنند با همدیگر سوار چرخ‌وفلک شوند، در چرخ‌وفلک روی همدیگر بیفتند و درنتیجه احتمال آسیب‌دیدگی وجود داشته باشد.

 width=۲- برای همسترتان توپ همستر تهیه کنید. توپ همستر یکی دیگر از راه‌های عالی برای یک ورزش سرگرم‌کننده و در عین حال ایمن برای همسترهاست. خوبیِ توپ همستر این است که همسترتان دیگر زیر هر چیزی جا نمی‌شود و گیر نمی‌کند. فقط باید مطمئن شوید که درب توپ محکم بسته شده باشد تا همستر یک‌دفعه وِل نشود. همچنین مطمئن شوید که هیچ پله یا ارتفاع دیگری وجود ندارد که همستر شما بتواند از آن عبور کند. درمورد توپ همستر هم باید مثل چرخ‌وفلک باید مطمئن شوید که اندازه‌ی آن مناسب همسترتان باشد تا به ستون‌فقرات‌شان آسیب نرسد.

  • هنگام استفاده از توپ همستر در خارج از قفس، همیشه خودتان حضور داشته باشید تا قبل از این‌که حیوانات‌خانگی دیگر یا هر خطر احتمالی بتواند مشکل‌ساز شود، اقدام کنید.
  • ایده خوبی است که یک حلقه‌ی هولاهوپ را روی زمین بگذارید تا مرزی فراهم شود که مانع از رفتن توپ همستر به جاهای دیگر شود. البته باز هم باید همسترتان را داخل توپ زیر نظر داشته باشید اما این کار کمک می‌کند بتوانید همسترتان را راحت‌تر در یک مکان مشخص نگه دارید.

 width=۳- امکان بالا رفتن را برای همسترتان فراهم کنید. همسترها عاشق بالا رفتن‌اند، به همین دلیل تهیه‌ی قفسی با میله‌های افقی راهی عالی برای تشویق او به بالا رفتن است (این نوع قفس‌ها تهویه‌ی فوق‌العاده‌ای هم دارند). البته عیب این قفس‌ها این است که آلودگی‌ها راحت از آن بیرون می‌ریزند. سعی کنید راهی برای از بین بردن این مشکل پیدا کنید، مثلاً زیر قفس روزنامه بیندازید یا قفس را  داخل ظرفی خیلی بزرگ‌تر قرار دهید که آشغال‌ها داخل آن بریزد.

  • اگر همستر روبروسکی (Roborovski) دارید، بهتر است به‌جای قفس همستر برایش قفس موش تهیه کنید، چون ممکن است همسترهای جوان اخودشان را به‌زور از لای میله‌ها رد کرده و فرار کنند.

 width=۴- برای همسترتان اسباب‌بازی تهیه کنید. بازی کردن نوعی ورزش است و اسباب‌بازی‌ها ابزار بازی هستند که منجر به ورزش می‌شوند. اسباب‌بازی‌هایی هست که می‌توانید خودتان در خانه برای همسترتان درست کنید یا ‌این‌که از پت‌شاپ‌ها برای همسترتان اسباب‌بازی بخرید. در اینجا چند ایده‌ی برای درست کردن اسباب‌بازی برای همسترتان آورده‌ایم:

  • یک تکه طناب کنفی: طناب را از بالای قفس همستر آویزان کنید. این برای کمک به تمرین بالا رفتن آن‌ها عالی است.
  • بااستفاده از وسایل خانه مثل رول دستمال‌کاغذی برای‌شان اسباب‌بازی درست کنید. این اسباب‌بازی تقریباً شبیه به حرکتی است که توپ همستر انجام می‌دهد.
  • چند تکه چوب یا ترکه‌های درخت میوه یا درخت بید می‌تواند به درد جویدن همسترها (ورزش فک) بخورد. همچنین می‌توانند از آن‌ها برای ساخت‌ساز و حمل کردن استفاده کنند.
  • سنگ‌های صاف کوچک یا سنگریزه‌هایی با اشکال جالب: این‌ها می‌توانند مانند وزنه‌های کوچک عمل کنند و همستر می‌تواند آن‌ها را حمل کند، بغلتاند یا با آن‌ها چیزهایی بسازد.
  • قوطی‌های کنسرو که تیزی لبه‌هایش را گرفته باشید می‌تواند یک لوله‌ی فلزی خوب برای همستر باشد که کمکش می‌کند اکتشاف کند.
  • شیشه‌های بدون در هم می‌تواند یک مکان جالب دیگر برای کشف و گردش برای همسترها باشد.
  • جعبه‌هایی با ورودی‌های مختلف برای همسترها ورزش خوبی است و با شکار و تلاش پیدا کردن راهی برای خارج شدن از جعبه، حسابی همسترها را به ورزش کردن وا می‌دارد. همچنین می توانید جعبه‌هایی با اندازه‌های متفاوت را داخل یک ظرف بزرگ قرار دهید و یک فضای بازی برای کشف همسترتان تهیه کنید.

 width=۵- لوله‌های مخصوص همستر بخرید. با خرید لوله‌های همستر می‌توانید یک هزارتوی پیچیده برای بازی برایش درست کنید. این لوله‌ها به همستر مکان‌های زیادی برای بالا رفتن و گردش می‌دهد. با تعداد کمی از این لوله ها می‌توانید قفس همسترتان را بزرگ‌تر کنید و با تعداد زیادتر آن‌ها هم می‌توانید یک دیوار کامل قفس را بپوشانید. یادتان باشد، همسترهای سوری به دلیل جثه‌ی بزرگی که دارند ممکن است داخل این لوله‌ها جا نشوند و گیر کنند. پس مطمئن شوید که همسترتان آن‌قدر کوچک است که بتواند از این لوله ها استفاده کند.

بخش ۲: مراقبت از همسترها هنگام ورزش

 width=۱- درک کنید که ورزش کردن برای همسترتان خیلی مهم است. همسترها برای جلوگیری از چاق شدن و تقلید از کارهایی که به‌صورت طبیعی ممکن بود در طبیعت انجام دهند، به ورزش نیاز دارند. ورزش ناکافی ممکن است باعث چاق شدن یا حتا فلج در بعضی همسترها شود. خوبی‌ِ همسترها این است که اگر امکانات کافی برای ورزش کردن در اختیارشان قرار دهید، حتماً ورزش خواهند کرد. width=۲- همستر خود را با ورزش و تحرک شاد نگه دارید. همسترها اگر ورزش نکنند حوصله‌شان سر می‌رود. همین‌طور ممکن استبی‌حال، زودرنج و خرابکار شوند. همسترها اگر حوصله‌شان سر برود، ممکن است به وسایل داخل قفس‌شان آسیب بزنند و آن‌ها را بجوند.سروکله زدن با آن‌ها هم سخت‌تر می‌شود. ورزش دادن به همسترها کمک می‌کند شادتر بمانند و این مشکلات هم پیش نیاید. width=۳- از همسترتان دربرابر خطرات محافظت کنید. وقتی همسترتان بیرون از قفس مشغول بازی است، باید مطمئن شوید که خطری در اتاق برای او وجود ندارد. خطراتی مثل سیم‌های برق، گیاهان سمی، مکان‌هایی که برای قایم شدن‌شان خیلی کوچک باشد، حیوانات‌خانگی دیگر و چیزهایی که ممکن است از آن سقوط کنند و آسیب ببینند مثل پله.

  • اگر همسترتان بیرون از قفس مشغول بازی است، حتماً بالا سرش باشید تا آسیب نبیند.

 width=۴- همیشه آب کافی در اختیار او قرار دهید. حفظ میزان آب بدن همسترها خیلی مهم است مطمئن شوید که ظرف آب‌شان همیشه پُر باشد.

  • اگر همسترتان خارج از قفس مشغول بازی است، مثلاً با توپ همستر، حتماً هر ۱۵-۲ دقیقه یک‌بار باید استراحت داشته باشد تا بتواند آب بخورد. می‌توانید دو سه مرتبه در روز آن‌ها را داخل توپ‌شان بگذارید.

 

پرسش و پاسخ‌های متداول:

آیا همستر حیوانات مرده را میخورد؟ همسترها همه‌چیزخوارند و انواع میوه‌ها، سبزیجات، آجیل‌ها، دانه‌ها و حشرات کوچک مثل کرم و جیرجیرک می‌خورند. بعضی‌ها هرازگاهی به‌عنوان تشویقی به همسترشان کمی مرغ هم می‌دهند. اما به‌خاطر میزان بالای پروتئینی که دارد، دادن مقدار زیاد گوشت به همسترها توصیه نمی‌شود. بعید است که همسترها لاشه حیوانات مرده را بخورند.

چکار کنم همسترم سیم نجود؟ برایش اسباب‌بازی‌های جویدنی تهیه کنید.

ما زیاد در خانه نیستیم، به همین دلیل همسترمان وقت زیادی را با توپ نمی‌گذراند. آیا راه دیگری هست که بتواند داخل قفس ورزش کند؟ با گذاشتن لوله داخل قفس می‌توانید راهی برای سرگرم شدن و ورزش کردن برای همسترتان فراهم کنید.

چه نوع آبی برای همستر قابل استفاده است؟ باید از آب فیلترشده و تمیز برای همسترتان استفاده کنید. هیچ‌وقت آب طعم‌دار به او ندهید.

چندبار در در هفته باید همسترها را داخل توپ بازی‌شان بگذارید؟  هر چقدر که دوست داشته باشید می‌توانید همسترتان را ورزش بدهید. توپ همستر برای انواع مختلفی از ورزش عالی است. دست‌کم سه بار در هفته او را داخل توپ‌شان بگذارید.

همستر من فقط شب‌ها می‌رود روی چرخ‌وفلکش. چکار کنم که عادتش دهم روزها از‌ آن استفاده کند؟ نمی‌توانید این کار را بکنید چون همسترتا ذاتاً حیواناتی شب‌خیر‌ند و فعالیت‌شان در شب بسیار بیشتر است. اگر این موضوع آزارتان می‌دهد، چرخ‌وفلک‌ بی‌صدا برایش بخرید یا مدام چرخ‌های آن را وازلین بزنید که صدای کمتری ایجاد کند.

توپ برای ورزش همسترها بهتر است یا چرخ‌وفلک؟ هردو مناسب است اما چرخ‌وفلک بهتر است چون می‌توانید آن را داخل قفس‌شان قرار دهید تا هر زمان که خواست از آن استفاده کند.

چگونه می‌توانم به همسترم که آموزش‌ندیده و تربیت نشده ورزش بدهم؟ همستر نیازی به آموزش دیدن برای ورزش ندارد. فقط کافی است یک قفس و یک چرخ‌وفلک یا توپ بازی برایش تهیه کنید. اما حواس‌تان باشد که هیچ‌وقت بدون نظارت شما داخل توپ بازی نرود. همچنین نگذارید که بیشتر از ۳۰ دقیقه داخل توپ بماند. هر ۱۵ دقیقه او را بیرون بیاورید تا آب بخورد و بعد دوباره او را داخل توپ بگذارید. ۲ تا ۳ بار در روز می‌توانید همسترتان را با توپ ورزش دهید.

همستر باید چه سنی داشته باشد تا بتواند روی چرخ‌وفلک بدود؟ سن مشخصی برای آن ذکر نشده اما اگر خیلی کم سن باشند ممکن است به خودشان آسیب بزنند.

آیا امکانش هست که تمایل ذاتی همسترها به شب‌خیز بودن و فعالیت در شب را از بین ببریم؟ خیر، همسترها شب‌خیزند و روزها بینایی خوبی ندارند و نور آفتاب چشم‌هاشان را اذیت می‌کند. به همین دلیل ترجیح می‌دهند کلِ روز بخوابند.

هشدارها:

  • همه‌ی همسترها از چرخ‌وفلک خوش‌شان نمی‌آید. هیچ‌وقت همسترتان را به استفاده از وسیله‌ی ورزشی که دوست ندارد مجبور نکنید.
  • اگر توپ بازی همستر را بیرون از قفس او گذاشته‌اید، حواستان به حیوانات‌خانگی دیگر مثل سگ و گربه باشد. چون آنها به‌شدت جذب این توپ شوند. وقتی همسترتان مشغول بازی است همیشه چشمتان دنبالش باشد.
  • اطمینان حاصل کنید که در قفس همیشه بسته باشد. مطمئناً دوست ندارید دنبال همسترتان که فرار کرده بگردید.
  • ممکن است همستر شما علاقه‌ی افراطی به چرخ‌وفلکش نشان دهد و بی‌وقفه با آن بازی کند. اگر متوجه شدید که همستر سوری‌تان بی‌وقفه و تا مرز خستگی در حال بازی کردن با چرخ‌وفلکش است، جلوی این کارش را بگیرید. یا چرخ‌وفلک را از قفس بیرون بیاورید و فقط چند ساعت در روز آن را داخل قفس بگذارید.
  • هرگز یک همستر را به زور داخل توپ همستر نکنید. اجازه دهید خودش داخل چرخ برود و اگر دوست داشت داخل آن بماند، در توپ را ببندید. همه‌ی همسترها از بازی کردن با توپ لذت نمی‌برند.
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید بستن