آیراوت

مشاوره رایگان و پشتیبانی: 02191095293

معرفی غذاهای ممنوعه برای سگ

غذاهای ممنوعه برای سگ

غذاهای ممنوعه برای سگ یا به عبارتی غذاهایی که برای سگ ممنوع است را در این پست برای شما آماده کرده ایم. طبق گزارشات به دست آمده متخصصان تغذیه برخی از مواد غذایی برای سگ ها بسیار نا سالم و گاهی کشنده است. مواد غذایی سالم و مناسب باعث می شود تا حیوان خانگی شما در طول عمر زندگی سالمتری را تجربه کند. برخی مواد غذایی بر خلاف لذیذ بودنشان برای ما، ارزش غذایی مناسبی برای سگ ها ندارند. در ادامه این مقاله به برخی مواد غذایی ممنوعه و نامناسب برای سگ ها اشاره خواهیم کرد.

لیست غذاهای ممنوعه برای سگ ها

نمک برای سگ

به طور کلی نمک برای سگ ها بد نیست در واقع، این یک بخش اساسی از رژیم غذایی آنها است. توصیه این است که میزان نمکی که سگ شما دریافت می کند را کنترل کنید، زیرا نمک زیاد در غذای سگ می تواند اختلال در فعالیت الکترولیت ها ایجاد کند. نمک یا کلرید سدیم یک ماده اصلی در تغذیه سگ ها است. سگهای خانگی به نمک نیاز دارند تا سلولهای بدن آن ها بتوانند به درستی کار کنند. نمک به حفظ عملکردهای سلولی مانند تعادل مایعات، تعادل اسید پایه و انتقال سیگنال عصبی کمک می کند. سگ خانگی شما به “کلرید” موجود در کلرید سدیم برای تولید اسید هیدروکلریک معده، که به هضم غذا کمک می کند نیاز دارد. ولی این بدان معنی نیست که آنها می توانند بیش از حد از نمک استفاده کنند. مصرف بیش از حد نمک باعث بی آبی و به هم خوردن تهادل الکترولیت های بدن می شود.

شکلات برای سگ

سگ ها هرگز نباید شکلات بخورند. شکلات حاوی مواد سمی به نام متیل کانتین ها است که محرک هایی هستند که روند سوخت و ساز سگ را متوقف می کنند. حتی فقط مقداری شکلات، به خصوص شکلات تیره، می تواند باعث اسهال و استفراغ شود. مقدار زیادی از شکلات باعث تشنج، عملکرد نامنظم قلب و حتی مرگ شود. در محل زندگی سگتان شکلات را غیر قابل دسترس کنید. اگر مطمئن هستید سگ شما شکلات مصرف کرده است و یا دارای علائم غیر طبیعی است حتما با دامپزشک خود مشورت کنید. توجه داشته باشید که شکلات تیره از شکلات شیری (سفید) خطرناکتر است. شکلات سفید کمترین میزان متیل اکسانتین را دارد، در حالی که پخت شکلات تیره سبب افزایش میزان متیل اکسانتین خواهد شد و علائم ذکر شده را تشدید خواهد کرد.

بستنی برای سگ

همانطور که می دانید بستنی حاوی مقدار زیادی قند است، بنابراین بهتر است تحت هیچ شرایطی بستنی را با سگ خود به اشتراک نگذارید. همچنین برخی از سگها عدم تحمل لاکتوز را دارند و با مصرف لبنیات دچار مشکلات گوارشی می شوند. اگر سگ شما علاقه ی زیادی به خوردن بستنی دارد می توانید تکه های توت فرنگی، تمشک، سیب و آناناس را یخ بزنید تا به عنوان یک غذای شیرین و یخی به سگ خود بدهید.

زایلیتول برای سگ

آب نبات، آدامس، خمیر دندان و برخی از غذاهای رژیمی با زایلیتول شیرین می شوند. این ماده می تواند برای سگ شما بسیار خطرناک باشد. زایلیتول می تواند باعث افت شدید قند خون سگ شما و همچنین می تواند باعث نارسایی کبد شود. علائم اولیه مصرف مواد غذایی حاوی زایلیتول شامل استفراغ، بی حالی و مشکلات هماهنگی است. در نتیجه سگ شما ممکن است دچار تشنج شود. لذا توصیه می کنیم حتی الامکان این مواد غذایی را دور از دسترس حیوان خانگی خود نگهداری کنید.

آووکادو برای سگ

آووکادو برای سگ هایی که به آن حساسیت ندارند خطر زیادی ندارد، اگر در خانه آووکادو پرورش می دهید، سگ خود را از گیاهان دور نگه دارید. persin ماده ی سمی برای سگ ها است که در برگ، بذر و پوست و همچنین میوه آووکادو وجود دارد. همچنین بذر آووکادو می تواند در روده یا معده گیر کند و انسداد روده ایجاد شده می تواند برای سگ شما کشنده باشد. مصرف آووکادو برای سگ خانگی شما سبب آسیب قلبی-عروقی و همچنین باعث تورم سر و گردن شده و همچنین می تواند باعث استفراغ یا اسهال در سگ ها شود.

 

الکل برای سگ

الکل برای سگ

نوشیدنی های الکلی و محصولات غذایی حاوی الکل می توانند باعث استفراغ شوند، اسهال، کاهش هماهنگی، اسیدیته خون غیر طبیعی، افسردگی و مشکلات تنفسی برای سگ ها ایجاد کنند. تحت هیچ شرایطی نباید به سگ خانگی شما الکلی داده شود زیرا ممکن است باعث  کما و حتی منجر به مرگ شود. اگر شک دارید که سگ شما الکل مصرف کرده است حتما با دامپزشک خود تماس بگیرید.

سیر و پیاز برای سگ

پیاز و سیر پخته شده یا خام را از سگ خود دور کنید. آنها می توانند گلبول های قرمز او را از بین ببرند و باعث کم خونی می شوند. حتی پودر پیاز در برخی از غذاهای کودک می تواند فقط با یک بار خوردن باعث مسمومیت شود. در اثر مصرف سیر و پیاز علائمی مانند ضعف، استفراغ و مشکلات تنفسی بروز خواهد کرد.

قهوه و کافئین برای سگ

مصرف این موارد برای سگ خانگی شما سبب تشنگی و ادرار بیش از حد، بیش فعالی، ریتم غیر طبیعی قلب، لرزیدن، تشنج و حتی منجر به مرگ خواهد شد.

انگور و کشمش برای سگ

اگرچه ماده سمی موجود در انگور و کشمش ناشناخته است، اما این میوه ها می توانند باعث نارسایی کلیه ها در سگ خانگی شما شوند. بهتر است از خوراندن انگور و کشمش به سگ ها خودداری شود.

شیر و لبنیات برای سگ

در سیستم گوارشی سگ ها آنزیم لاکتاز (لاکتازآنزیم تجزیه کننده قند لاکتوز موجود در شیر) ترشح نمی شود، به همین علت مصرف شیر و لبنیات باعث ایجاد اسهال و ناراحتی گوارشی در سگ ها خواهد شد. لذا اکیدا توصیه می شود از شیر بدون لاکتوز برای سگ خانگی تان استفاده کنید تا دچار مشکلات گوارشی نشود.

تخم مرغ خام برای سگ

برخی از افراد به سگهای خود “رژیم خام” می دهند که شامل تخم مرغ های پخته نشده است. اما انجمن های بزرگ دامپزشکی با این کار کاملا مخالف هستند. در اثر مصرف تخم مرغ هام احتمال مسمومیت غذایی از باکتری هایی مثل سالمونلا یا E.coli وجود دارد.

گوشت و ماهی خام برای سگ

مانند تخم مرغ خام، گوشت و ماهی خام نیز می توانند باکتری هایی داشته باشند که باعث مسمومیت غذایی می شود. برخی از ماهی ها مانند ماهی قزل آلا یا ماهی خاویار نیز می توانند انگل داشته باشند که باعث مسمومیت می شود. این بیماری قابل درمان است، اما بهتر است فوراً از دامپزشک خود کمک بگیرید. اولین علائم استفراغ، تب و غدد لنفاوی بزرگ است. اگر می خواهید به سگ خود هر نوع گوشتی بدهید توصیه می کنیم حتما آنها را بپزید.

آجیل ماکادامیا برای سگ

آجیل ها برخی از مسموم ترین غذاها برای سگ ها هستند. آجیل ماکادامیا، بخشی از خانواده Protaceae، می تواند باعث استفراغ، افزایش دمای بدن، عدم توانایی پیاده روی و بی حالی شود.  آنها می توانند بر روی سیستم عصبی تأثیر بگذارند. هرگز با آجیل ماکادامیا سگ خود را تغذیه نکنید.

داروی های درمانی شما برای سگ

دارو های درمانی شما می تواند سگ ها را به شدت بیمار کند. تمام داروها را از دسترس سگ خود دور نگه دارید. و هرگز به سگ خود هیچ داروی بدون نسخه ندهید مگر اینکه دامپزشک به شما بگوید. قرص هایی مانند استامینوفن یا ایبوپروفن در داروهای تسکین دهنده درد و داروهای سرد است  این داروها می توانند برای سگ شما کشنده باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید بستن