آیراوت

مشاوره رایگان و پشتیبانی: 02191095293

بیماری درماتوفیتوزیس در گربه ها

درماتوفیتوزیس

درماتوفیتوزیس یک اصطلاح پزشکی است که برای عفونت های قارچی انگلی به کار می رود و بر روی پوست، مو و یا ناخن (پنجه) تاثیر می گذارد. بیماری درماتوفیتوزیس در گربه ها ، سگ ها و پستانداران دیگر رخ می دهد. در گربه ها این بیماری بیشتر در بین نژادهای مو بلند شایع است. همچنین در بین حیوانات جوان نسبت به حیوانات پیر شیوع بیشتری دارد.

علائم و انواع بیماری درماتوفیتوزیس در گربه ها

نشانه های این بیماری شامل تکه های سلول های روی پوست که ماننده شوره هستند، موهای ضعیف، قرمزی پوست (اریتما)، تیرگی پوست (هایپرپیگمنتیشن)، خارش و ریزش مو (آلوپی) می شود، که ممکن است بصورت تکه ای یا کلی و دایره ای باشد. ریزش موی کلی یا اصطلاحا دایره ای عمده ترین نشانه در گربه هاست. نشانه های دیگری که براحتی بر روی پوست ظاهر می شوند ضایعات بزرگ، گرد و ضخیمی هستند که به عنوان زخم های گرانولوماتوز یا جوش شناخته می شوند. این زخم ها اغلب به علت عفونت های قارچی افزایش پیدا می کنند. ممکن است در ناحیه پنجه ها نیز التهاب ایجاد کنند. التهاب پوستی روی ناخن ها در پزشکی با عنوان پارونشیا شناخته می شود.

گاهی اوقات گربه ها به عنوان حامل های این بیماری طبقه بندی می شوند. یعنی در واقع آنها حامل قارچ های عامل بیماری درماتوفیتوسیس هستند اما در ظاهر نشانه هایی از بیماری را ندارند. با این حال، این گربه ها قادرند که بیماری را به انسان یا حیوانات دیگر منتقل کنند.

علل بیماری درماتوفیتوزیس در گربه ها

انگل قارچی میکروسپوروم شایع ترین علت درماتوفیتوزیس در گربه ها است. بروز هر نوع قارچ بر اساس موقعیت جغرافیایی شما متفاوت است. بیماری ها یا داروهایی که در توانایی بدن موثرند و همچنین میزان حساسیت گربه به عفونت قارچی پوست، مو و ناخن در احتمال ابتلا حیوان به این بیماری تاثیر زیادی دارند.

از موارد دیگری که احتمال ابتلا به بیماری را افزایش می دهند می توان به محیط های پر جمعیت، غذاهای بی کیفیت، شیوه های مدیریتی ضعیف و عدم وجود دوره قرنطینه مناسب اشاره کرد.

تشخیص بیماری درماتوفیتوز در گربه ها

دامپزشک ممکن است برای تشخیص از کشت قارچی نمونه پوست، آزمایش میکروسکوپی از نمونه مو و احتمالا بیوپسی پوست استفاده کند.

درمان بیماری درماتوفیت در گربه ها

اکثر گربه ها بصورت سرپایی درمان می شوند، اما باید در نظر داشته باشید که ممکن است روش های قرنطینه به علت برخی از انواع درماتوفیتوزیس و زنوتیک (قابل انتقال به انسان) بیشتر اجرا شود. اگر دامپزشک داروهای ضد انگلی را تجویز کند که باید روی پوست قرار گیرد، ممکن است برای اینکه گربه نتواند داروهای روی بدن را لیس بزند، استفاده از گردنبند الیزابت را توصیه کند.

درماتوفیتوزیس در گربه

زندگی و مدیریت بیماری قارچ سطح پوست در گربه ها

کشت قارچ تنها برای نظارت بر واکنش مناسب به درمان از طرف گربه است. بسیاری از حیوانات به صورت بالینی درمان می شوند، اما ممکن است جواب کشت قارچی مثبت باشد. توصیه می شود که کشت را تا انتهای دوره درمان تکرار کنید و به این کار ادامه دهید تا زمانی که حداقل جواب یک کشت منفی باشد. در موارد پایدار ممکن است کشت به صورت هفتگی تکرار شود، این تکرار تا زمانی که ۲ تا ۳ بار متوالی نتیجه آزمایش منفی باشد، ادامه پیدا می کند.

آزمایش خون کامل برای گربه هایی که از گریزوفولین که نوعی آنتی بیوتیک ضد قارچ است و استفاده می کنند، باید بصورت هفتگی یا هر دو هفته یکبار انجام شود. همچنین برای گربه هایی که کوتوکونازول یا ایتروکونازول (داروهای ضد قارچ) مصرف می کند باید نظارت های دقیقی بر روی تغییرات کبدشان داشته باشید.

پیشگیری بیماری درماتوفیتوزیس در گربه ها

برای جلوگیری از عفونت مجدد از روش قرنطینه استفاده کنید و انجام آزمایش کشت قارچ (درماتوفیت) از همه حیواناتی که در یک محیط زندگی می کنند، ضروری است. احتمال نقش جوندگان در گسترش این بیماری را در نظر بگیرید. اگر احتمال می دهید که گربه تان به جوندگان دسترسی دارد یا جوندگانی در محیط اطرافتان هستند، بسیار توصیه می شود که اقدامات لازم را برای حذف آفت انجام دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید بستن