آیراوت

دفتر تهران: 02191095293

دور کردن حیوان خانگی از مبل

دور کردن حیوان خانگی از مبل

در مقاله امروز آیراوت به دور کردن حیوان خانگی از مبل می پردازیم.

حیوانات‌خانگی همدم‌هایی فوق‌العاده‌اند که می‌توانند کاری کنند همه‌جا احساس راحتی کنید. اما هرازگاهی ممکن است روی قسمتی از وسایل احساس مالکیت پیدا کنند یا روی کاناپه‌ی تمیز یا تختخواب ردی از موهاشان را بر جا بگذارند.
در این شرایط خیلی مهم است که به حیوان‌تان یاد بدهید از وسایل خانه دور شود. یاد گرفتن از بین بردن این عادت‌های بد به شما کمک می‌کند به پت‌تان آموزش دهید تا از وسایل خانه دور بماند.

روش ۱: فراهم کردن جایگزین

 width=۱. جای‌خوابی راحت برای پت‌تان فراهم کنید. قبل از اینکه به حیوان‌تان آموزش دهید که روی تخت یا کاناپه شما نخوابد. باید یک جایگزین راحت برایش فراهم کنید. اگر جایگزینی نداشته باشید، احتمال این‌که بتوانید او را از مبلمان خانه دور کنید بسیار کم است. درواقع، بعضی از حیوانات به‌خاطر دردهای آرتروز و ناراحتی‌ای که با خوابیدن روی زمین برایشان ایجاد می‌شود، بیشتر دوست دارند که روی یک جای گرم و نرم بخوابند. width=۲. برای گربه‌تان یک لانه گربه فراهم کنید. اگر گربه‌تان مدام روی مبلمان خانه می‌رود و این برایتان دردسرساز شده است، بهترین جایگزینی که می‌توانید برای او فراهم کنید، یک خانه یا کاندوی گربه است. خانه گربه ساختاری چند طبقه دارد که به گربه این امکان را می‌دهد که از آن بالا برود، بپرد و دریکی از اتاق‌ها یا طبقات آن بخوابد. این خانه به گربه‌تان این امکان را می‌دهد که در عین بالا و پایین رفتن و ورزش کردن، در جای خودش بخوابد. width=۳. یکی از مبل‌های خانه را به حیوان‌تان اختصاص دهید. اگر حیوان‌تان با خوابیدن در تخت مخصوص سگ و گربه راحت نیست،  یکی از مبل‌های خانه را برای او مشخص کنید، مثلاً یک صندلی قدیمی یا یک مبل دوست‌داشتنی که دیگر استفاده‌اش نمی‌کنید، هر چیزی که حیوان‌تان به آن علاقه نشان می‌دهد. اما  نکته‌ی مهم این است که کاری کنید که پت‌تان روی وسایل دیگر خانه نرود.

  • بعضی از پت‌ها مخصوصاً در ابتدای کار خیلی دیر می‌فهمند که چرا برای‌شان رفتن روی یکی از مبل‌ها اشکالی ندارد اما روی بقیه مبل‌ها نمی‌تواند برود. رمز موفقیت ثبات‌قدم است. هر بار که پت‌تان خواست روی مبل‌های خودتان برود، او را به سمت مبل خودش بکشانید.

 width=۴. برای انگیزه دادن از تشویقی استفاده کنید. وقتی برای پت‌تان جایگزین فراهم کردید، باید به او آموزش دهید که به جای مبلمان خانه از مبلمان مخصوص خودش استفاده کند. تشویقی ها در این زمینه می‌توانند خیلی موثر باشند. روی جای‌خوابش یا خانه گربه یا هر مبلمان دیگری که برای او فراهم کرده‌اید، تشویقی بگذارید. هر بار که خواست روی مبلمان شما برود، کاری کنید پایین بیاید و  توی جای‌خواب یا مبلمانش یک تشویقی بیندازید. width=۵. شب‌ها پت‌ان را محصور کنید. اگر حیوان‌تان شب‌ها سعی می‌کند روی تخت شما بیاید، او را در اتاقی دیگر محدود کنید. حتی بستن در اتاق و نگه داشتن او بیرون از اتاق‌تان هم می‌تواند موثر باشد. البته به شرط آن‌که جای‌خواب راحتی برای او فراهم کرده باشید. width=۶. از همان ابتدا دسترسی پت‌تان را محدود کنید. اگر به‌تازگی حیوان آورده‌اید یا برنامه دارید که در آینده نزدیک بیاورید، اگر دوست ندارید روی مبلمان خانه برود، بهتر است از همان روز اول دسترسی او به وسایل خانه را محدود کنید. چون وقتی پت‌تان عادت کرد که روی مبلمان خانه برود، از بین بردن این عادت خیلی سخت‌تر می‌شود.

روش ۲: از جذابیت مبلمان خانه برای پت‌تان کم کنید

 width=۱. غذاها را از مبلمان خانه دور کنید. ممکن است سگ‌تان به این خاطر روی مبلمان خانه می‌آید که می‌داند شما آن‌جا غذا می‌خورید. یا گربه‌تان به این دلیل روی کانتر کابینت آشپزخانه می‌آید که می‌داند کاسه غذایش را آن‌جا می‌گذارید. هر مبلمانی که پت‌تان روی آن می‌رود، این اجتمال وجود دارد که قبلاً بین آن مبل و غذا ارتباط معنایی ایجاد کرده است. غذاها را از آن مبلمانی که می‌خواهید پت‌تان روی آن نرود دور نگه دارید. width=۲. از نوار دوطرفه استفاده کنید. یک راه برای آموزش پت‌تان برای این‌که روی مبلمان خانه نرود، این است که از راحتی این مبلمان کم کنید. .چند حصیر ارزان بخرید و قسمتی از آن را با نوار دوطرفه اسکاچی بپوشانید یا آن نوار دوطرفه را مستقیم روی مبلمان بچسبانید. حس چسبانندگی حس ناراحتی است در حالی که به حیوان صدمه هم نمی‌زند و اگر از حصیر استفاده کنید به وسایل‌تان هم آسیبی نخواهد رسید. width=۳. از فویل آلومینیومی استفاده کنید. فویل آلومینیومی یکی دیگر از بازدارنده‌هایی برای مبلمان خانه است که بدون این‌که به حیوان آسیب برساند یا مبلمان را خراب کند، از راحتی مبلمان کم می‌کند. روی مبل لایه‌های فویل بچسبانید. width=۴. راه دسترسی به مبلمان را ببندید. یک راه ساده برای دور نگه داشتن حیوان از مبلمان خانه این است که با کمک مبلمان دیگر راه رسیدن به آن مبلمان را ببندیم. مثل گذاشتن صندلی خوابیده جلوی کاناپه. این روش همه تلاش حیوان برای رسیدن به وسایل را از بین می‌بر، در حالی که خودتان خیلی راحت می‌توانید وسایل را بردارید و به مبل برسید. width=۵. یک تله درست کنید. یک راه برای دور نگه داشتن حیوان از مبلمان خانه مخصوصاً وقتی خودتان خانه نیستید این است که برای پت‌تان یک تله درست کنید. یک مثال خوب از تله‌های بی‌خطر و موثر این است که چند تا قوطی نوشابه خالی و تمیز را روی مبل قرار دهید. می‌توانید با قوطی‌ها یک هرم کوچک بسازید. اگر حیوان‌تان بخواهد سعی کند که از مبل بالا بیاید، بطری‌های واژگون شده او را می‌ترساند. پس از مدتی به اندازه کافی او را می‌ترساند که برای همیشه از وسایل دور بماند.

روش ۳: یاد دادن فرمان «بیا پایین»

 width=۱. حواس‌تان باشد که پت‌تان کی روی مبلمان می‌رود. دستور «بیا پایین» جدا از این‌که به‌شدت موثر است، اما مستلزم این است که همیشه حضور داشته باشید تا ببینید پت‌تان کی روی مبلمان می‌رود. این تکنیک برای سگ‌ها بهتر عمل می‌کند چون سگ‌ها بهتر به دستوات کلامی واکنش می‌دهند. وقتی می‌بینید که سگ‌تان روی مبل یا صندلی رفت، به جای این‌که با دست او را بلند کرده و پایین بیاورید (که ممکن است منجر به واکنش خشونت‌آمیز از جانب او شود)، دستور «بیا پایین» رو به‌ش آموزش دهید. width=۲. بگویید «بیا پایین» و به او تشویقی بدهید. به محض این‌که سگ‌تان روی مبل یا وسیله دیگر رفت، با صدایی آرام و در عین حال قاطع بگویید «بیا پایین». بعد یک تشویقی کوچک جلوی صورتش بگیرید و بعد آن را از مبل دور کرده و به سمت زمین بکشید. width=۳. سگ‌تان را تحسین کنید و این کار را دوباره تكرار كنيدبه محض این‌که سگ‌تان از روی مبل پایین آمد، به‌صورت کلامی تحسینش کنید و به‌ش تشویقی بدهید. هر بار که از روی مبلمان پایین می‌آید این تشویقی دادن را تکرار کنید و کم‌کم از تعداد تشویقی دادن‌ها کم کنید. کم‌کم باید به جایی برسد که فقط با گفتن «پایین» از مبل پایین بیاید.

روش ۴: پيدا كردن راهکارهای جایگزین

 width=۱. زمان ورزش و بازی‌اش را بیشتر کنید. یکی از دلایل احتمالی این‌که پت‌تان روی مبلمان می‌پرد، این است که روزانه به اندازه‌ی کافی ورزش و فعالیت ندارد. برای گربه‌تان باید دست‌کم یک درخت گربه تهیه کنید و اسباب‌بازی‌های متنوع در اختیارش قرار دهید که بتواند دنبالشان کند و بدود و بپرد. این کارها او را خسته خواهد کرد و دیگر حوصله پریدن روی مبلمان را نخواهد داشت. width=۲. از اسپری بازدارنده استفاده كنيد. گربه‌ها و سگ‌ها از هرچیزی که بو و مزه چیزهایی مثل مرکبات یا سیب تلخ بدهد بدشان می‌آید. برای دور نگه داشتن حیوان‌خانگی خود از مبلمان منزل می‌توانید از این موضوع استفاده کنید و کمی از این عصاره‌ها را روی وسایل و مبلمان خانه اسپری کنید. (فقط مراقب باشید که با زدن اسپری‌های روغنی روی مبلمان به آن آسیب نزنید). سگ‌ها و گربه‌ها هر دو با این عطرها دفع می‌شوند و اگر عناصرمحیطی خاصی در خانه ایجاد کنید که بویی مثل این بوهای نامطبوع برای پت‌ها داشته باشد، می‌توانید آن‌ها را از مبلمان خانه دور نگه دارید. width=۳. پت‌تان را محدود و محصور كنيد. اگر زمانى كه در منزل نیستید، پت‌تان روی مبلمان خانه می‌رود  (مو و آثار ناخن كشيدن را روی مبلمان مشاهده کرده‌اید) بهتر است كه محصورش کنید و يا داخل یک منطقه مشخص مثل  حمام يا آشپزخانه محدودش کنید. فقط باید مطمئن شوید که به إذا و آب تازه دسترسی داشته باشد و به هیچ‌عنوان در شرایط و دمای نامناسب محصور نشود.  

نکات دور کردن حیوان خانگی از مبل

  • اگر پت‌تان مطابق خواسته شما رفتار کرد، به او تشویقی بدهید.
  • در آموزش خود ثابت‌قدم باشيد.
  • اسباب‌بازى‌هاى کافی در اختيار پت‌تان قرار دهيد.
  • برای پریدن سگ‌تان روی کاناپه، تشویقش نکنید، فقط وقتی از کاناپه پایین پرید به او تشویقی بدهید.

هشدارها

  • نوارهاى دوطرفه بسيار موثرند اما توجه داشته باشيد كه خيلى زود كثيف مي‌شوند و بايد نوار را به طور مرتب عوض كنيد. كندن نوار از مبلمان می‌تواند سخت باشد، مخصوصاً اگر مبلمان‌تان چوبی باشد.
  • هيچ‌وقت پت‌تان را به‌خاطر بالا رفتن از مبلمان تنبیه نکنید. مبلمان شما برای راحتی طراحی شده است و پت‌تان هم می‌خواهد از این راحتی استفاده کند. داد زدن سر پت‌تان برای این‌که می‌خواهد کنار شما باشد، فقط باعث ترس و سردرگمی او می‌شود. فراهم کردن یک جایگزین راحت بسیار مؤثرتر از دادوبیداد کردن سر پت‌تان است.
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید بستن